Wat is Total Quality Management (TQM)
Total quality management (TQM) (ook: Integrale kwaliteitszorg (IKZ) is een managementstroming die gericht is op voortdurende verbetering van algemene bedrijfsprestaties, en een focus legt op het voldoen aan klanteisen en de bedrijfsstrategie.
Principe van TQM
Het centrale idee is dat het efficiƫnter is om alle activiteiten in eenkeer goed te doen. Hiermee bespaart de organisatie tijd op correcties, mislukte producten en serviceverlening (zoals garantiereparaties). Hierdoor bespaart de organisatie kosten. TQM is zowel toepasbaar binnen productiebedrijven als binnen dienstverlenende organisaties. Het doel van TQM is de goede dingen de eerste keer goed te doen en dat telkens weer.
De klant bepaalt de kwaliteit.
Het verbeteren van kwaliteit vereist het opstellen van effectieve kwaliteit meetsystemen. Zuivere gegevens zijn een vereiste en persoonlijke meningen dienen te worden uitgesloten. Mensen die binnen systemen werken creƫren kwaliteit.
Kwaliteit is een bewegend doel. Het vereist toewijding naar continue verbetering. Preventie in plaats van detectie is de sleutel tot het produceren van hoge kwaliteit.
Kwaliteit moet in het ontwerp zitten envariaties moeten zo veel mogelijk worden uitgesloten. Het topmanagement moet leiderschap bieden en alle kwaliteitsinitiatieven ondersteunen. Een aantal TQM-stromingen maakt gebruik van kwaliteitscirkels, zoals die van Deming.
In tegenstelling tot het radicale Business Process Reengineering biedt TQM incrementele veranderingen.
Gedeeltelijke bron:referentie:
Hammet, P. (2000). "The Philosophy of TQM".